Gairebé 300 persones s’han atès de coronavirus a l’Ametlla de Mar, l’any 2020

Així ho apunta la memòria de l’activitat sanitària que realitza anualment el Servei d’Urgències Municipal (SUM), i que destaca l’augment considerable del servei, a causa de la pandèmia del coronavirus.

Segons les dades del Servei d’Urgències Municipal (SUM), durant l’any 2020, s’han atès un total de 289 persones de Covid-19 al municipi. Així ho apunta la memòria de l’activitat sanitària de l’any 2020 que realitza anualment el SUM i que destaca l’augment considerable del servei, a causa de la pandèmia del coronavirus.

Concretament, durant aquest període assistencial,el SUM ha rebut 1.205 activacions, 280 més que l’any 2019. D’aquests, s’ ha realitzat assistència sanitària a un total de 1.122 persones, les quals han estat derivades als centres sanitaris diferents, principalment al Centre d’Atenció Primària del municipi.

Durant el 2020, la patologia principal ha estat infecciosos, a causa de l’aparició del coronavirus, amb un total de 289 serveis. La segona patologia ha estat respiratoris, amb 232, que també va estretament lligada a la Covid-19. I en tercera posició, el trauma amb 220, una patologia que, any rere any, era el número 1.

El tipus de servei més freqüentat han estat les urgències amb 690 i les atencions domiciliàries, que serien els seguiments dels pacients covid-19, amb 289. Els mesos d’estiu, com ja és habitual, són els que s’ha generat més activitat assistencial, el juliol amb 129 serveis i l’agost amb 171.

El coordinador del SUM, Àlvaro Gaseni, explica com ha afectat el coronavirus al dia a dia de l’equip d’urgències municipal.

La diferència de gènere no ha estat significativa, s’han atès 532 dones i 590 homes. Pel que fa a la franja d’edat, s’han dut a terme 690 serveis als majors de 66 anys, 220 serveis a persones d’entre 56 a 65 anys i 84, a persones d’entre 31 a 55 anys. Gaseni demana consciència davant les pròximes setmanes que es preveu que siguin molt dures sanitàriament parlant.

El gruix de l’activitat assistencial es concentra a la franja horària diürna. El 90,7% dels serveis es realitzen de les 6 h del matí a les 22 h de la nit, una dada considerable respecte el  9,2% de l’activitat nocturna. Una dada que respon al fet que hi ha torns de nit del SUM que no es poden cobrir pel nombre de personal i es deriven als altres serveis municipals com a la Policia Local.

En aquest sentit, el SUM destaca que el fet que tingui la mateixa xarxa de comunicacions que la Policia Local facilita que les activacions es produeixin de manera immediata i amb un temps d’intervenció de cinc minuts com a màxim dins del nucli urbà.