L’Ametlla de Mar ha estat un dels quatre municipis de Catalunya escollits pel Departament d’Acció Climàtica per fer una avaluació dels diferents tipus de busseig d’esbarjo que hi ha a Catalunya.
El Departament d’Acció Climàtica ha encarregat a l’Associació Catalana de Centres d’Immersió i Activitats Marines una avaluació dels diferents tipus de busseig d’esbarjo que hi ha a Catalunya per tal d’obtenir informació sobre la seva oferta, demanda, consum i expectatives de futur, que permeti establir mesures de gestió per al seu desenvolupament sota criteris de sostenibilitat.
L’estudi, que s’ha presentat en el marc del Saló Mediterranean Diving Show de Fira de Cornellà de Llobregat, s’ha fet a les localitats de Tossa de Mar, l’Estartit, l’Ametlla de Mar i Mataró, amb perfils ben diferents, però que, sigui com a destinacions consolidades o bé amb potencial, es consideren casos mostra del busseig a Catalunya: l’Ametlla com a destinació emergent, centrada en la natura i el turisme familiar; Mataró com a destinació de bussejadors de l’àrea metropolitana per la seva proximitat; Tossa per atraure tant turistes com públic local i per les característiques de la seva oferta de busseig, on prop del 90% de les immersions es fan sortint des de costa i amb un gran volum d’activitats d’iniciació (batejos), i l’Estartit com a destinació consolidada on l’oferta de busseig ocupa un lloc important, ja que representa el 40% de la despesa turística del municipi. Van participar-hi 18 centres d’immersió autoritzats en aquestes localitats i personal responsable de promoció econòmica i turisme dels quatre ajuntaments, i es van enquestar 420 clients.
Pel que fa a l’origen dels clients, un 58% és català, seguit pel públic francès amb un 21%, i la resta dividit entre la resta d’Espanya, Gran Bretanya, Holanda, Bèlgica i Alemanya, amb petits percentatges d’altres clients.
Predominen els clients no titulats en busseig a l’Ametlla de Mar i Tossa. A l’Estartit i Mataró, la tendència s’inverteix, amb un percentatge fins al 70% dels clients amb titulació. El nombre d’immersions va des d’un 80% les persones titulades enquestades a l’Ametlla de Mar que preveuen fer 1 o 2 immersions fins a un 45% a l’Estartit que preveu fins a 5, o un 24% fins i tot amb més de 8 immersions.
La comercialització de paquets turístics és més habitual a l’Estartit, coincidint amb el seu perfil de “destinació de busseig”, amb un clar destinatari que és el client de França. Tossa de Mar comença a incorporar-se a aquesta tendència comercial.