Les barques d’arrossegament dels ports de l’Ametlla de Mar i l’Ampolla van aturar dilluns dia 15 d’abril la seva activitat en compliment de la veda biològica que enguany tornarà a ser de dos mesos i mig, fins al 30 de juny.
L’aturada té com a objectiu afavorir el creixement del peix i la regeneració del fons marí els ports del litoral tarragoní i del nord de Castelló van alternant les dates per tal de no deixar desproveït de peix el mercat.
D’aquesta manera, al port de la Ràpita es va aturar l’activitat des de l’1 fins al 15 d’abril i es tornarà a aturar durant els mesos de juliol i agost, i als de Cambrils i Tarragona l’aturada es farà del 15 de maig fins a l’1 de juliol en un primer tram i a mitjans d’octubre es completarà el mes restant.
Amb tot, des del sector es mostren cansats de la pressió a què són sotmesos per part de les normatives europees, cada cop més restrictives, i asseguren estar decebuts amb l’administració central, ja que creuen que no els ha sabut defensar. A més, manifesten que la sobreexplotació no és un problema únic, ja que hi ha molts altres factors que també en són responsables.
La reducció de dies de pesca ha obligat a mantenir els dos mesos i mig d’aturada per tal de reduir despeses, i fins i tot a nivell local es va posar damunt la taula la possibilitat d’ampliar l’aturada fins als tres mesos. Miquel Brull, Patró Major de la Confraria de Pescadors de l’Ametlla de Mar, explica aquesta casuística.
Juntament amb aquestes retallades, la manca de planificació per part de l’administració central fa cada cop més difícil que les embarcacions puguin rendibilitzar el seu treball. I tot això tenint en compte que el sector ja està complint totes les mesures en forma de restriccions imposades a nivell europeu a canvi de bonificacions per a les embarcacions.
Els entrebancs burocràtics és un altre dels temes recurrents durant els últims anys, i es tracta d’un malestar que s’alinea també amb altres sectors com el de l’agricultura i la ramaderia.
En aquest context, mentre duri la veda els mariners se n’hauran d’anar a l’atur i els armadors quedaran pendents de rebre els ajuts a la paralització temporal.