L’empresa Balfegó, l’asseguradora Mapfre i les confraries afectades arriben a un acord d’indemnització per poder fer front a les despeses i pèrdues que els va generar la crisi de les tonyines.
Divendres passat, els pescadors de l’Ametlla de Mar i la resta de les confraries afectades, van rebre l’import de la indemnització per part de l’empresa Balfegó i la seva asseguradora Mapfre, per la captura accidental de tonyines mortes arran del temporal Glòria. D’aquesta manera, es dona per acabada la negociació entre l’empresa, l’asseguradora i les confraries afectades.
Després de les afectacions que va suposar el temporal Glòria a la pesquera de la costa tarragonina i valenciana, l’empresa Balfegó, l’asseguradora Mapfre i les confraries afectades, -l’Ametlla de Mar, Vinaròs, Benicarló, Peníscola, les Cases d’Alcanar, la Ràpita, l’Ampolla, Cambrils i Tarragona- van iniciar un període de negociació que, finalment, divendres passat, es va donar per acabat, arribant a un acord d’indemnització.
La negociació entre la companyia asseguradora i les confraries va quedar encallada i l’empresa Balfegó va decidir assumir una part del sinistre (13%), permetent desbloquejar-la. El 87% restant l’ha cobert la companyia asseguradora en virtut de la pòlissa d’assegurances que Balfegó va posar a disposició des del primer moment.
D’aquesta manera, els pescadors han cobrat cada dia de pesca perdut per la quantitat mitjana d’un dia de pesca del mateix mes de l’any anterior. A més, s’ha cobrat també una quantitat de danys i perjudicis, on s’han contemplat els danys materials ocasionats i la neteja que van haver d’assumir els pescadors que capturaven tonyines mortes.
El total de la indemnització, que afecta 94 embarcacions i nou confraries, ascendeix a 435.000€. La major part del qual ha estat per la Confraria de Pescadors de l’Ametlla de Mar, que ha estat la més afectada. Per la seva banda, el patró major Miquel Brull, es mostra satisfet d’haver finalitzat aquest procés que, apunta que, s’ha fet llarg.
Balfegó, a més d’activar immediatament la seva pòlissa d’assegurança de responsabilitat civil, subscrita amb Mapfre, va avançar prop de 200.000 euros d’ajuda financera immediata per a les embarcacions, amb l’objectiu de minimitzar la seva afectació. Un import que ara automàticament s’ha restat del total de la indemnització.
A més, la companyia va col·laborar en les tasques de recuperació d’exemplars i va proporcionar contenidors perquè els pescadors poguessin dipositar en ells les tonyines que fossin recuperades. Juanjo Navarro és adjunt a direcció del Grup Balfegó.
Cal recordar que el fort temporal de finals del mes de gener de 2020 va causar destrosses a les gàbies davant la costa de l’Ametlla de Mar, i l’empresa va perdre uns 10.000 exemplars, el que suposa uns 2,2 milions de quilos de tonyina fresca. Cadàvers en estat de putrefacció van aparèixer en diferents punts de la costa ebrenca, però també apareixien entre les captures dels pescadors, malmeten tot el peix que s’havia pescat. Fins i tot passat l’estiu se n’havia capturat alguna.