En els trams no desdoblats com les Terres de l’Ebre, els vehicles han d’utilitzar l’autopista AP-7 i se’ls rebaixa fins a un 50% el preu del peatge.
Des d’aquest diumenge, ha entrat en vigor el decret que obliga els vehicles pesants a desviar-se a l’AP-7, en els trams no desdoblats com les Terres de l’Ebre. A la vegada, els residents poden viatjar entre Alcanar i Vilafranca sense pagar peatges, si fan el trajecte d’anada i tornada el mateix dia i disposen de teletac.
El primer dia de funcionament de la mesura va ser tranquil, amb pocs camions circulant en ser dia festiu. La prova de foc serà durant el dia d’avui, on els Mossos d’Esquadra informaran i desviaran els transportistes cap a l’autopista. Aquesta obligatorietat suposa bonificacions d’entre el 42 i el 50% del preu de peatge, en funció si és un camió de pas o local.
Amb aquests desviaments es busca reduir l’accidentalitat a l’N-340 i descongestionar aquesta via secundària. Però els transportistes tarragonins no veuen amb bons ulls la mesura. El sector considera que el desviament hauria de ser voluntari i que en tot cas, si se’ls prohibeix circular en els trams de carretera més saturats, se’ls descompti el 100% del peatge.
Per això, el director de la Federació d’Auto Transports de Tarragona, Josep Lluís Aymat, considera que l’aplicació d’aquestes mesures criminalitzen un sector d’activitat absolutament imprescindible, l’assenyalen com el culpable de la sinistralitat i el penalitzen amb un nou impost, ja que hauran de fer front a més de la meitat del cost del peatge.
Per poder gaudir de la bonificació del 50% pels camions locals caldrà que el vehicle disposi d’un sistema de telepeatge. Paral·lelament, els vehicles lleugers de les Terres de l’Ebre i el Penedès, poden circular en aquest tram sense pagar peatges, sempre que facin el viatge d’anada i tornada en 24 hores. En aquest cas, també caldrà el teletac.
Un alliberament pel que el moviment veïnal contra els peatges de l’AP-7 seguirà lluitant, com va fer el passat dissabte a l’Ametlla de Mar en el seu tall 207 de l’N-340. I és que el portaveu del moviment veïnal ‘Prou, AP-7 Gratuïta Ja!’, Llorenç Navarro, considera que les bonificacions del govern espanyol donaran pas a la implantació de la vinyeta.
Els veïns també consideren que caldria habilitar també un tercer carril a l’autopista per evitar congestions de trànsit, ja que a les Terres de l’Ebre només hi ha dos carrils per sentit. En aquesta línia, l’alcalde Jordi Gaseni demana un estudi viari del territori i valora amb satisfacció a mitges l’entrada en funcionament de les bonificacions.
Més positiu valora el desviament de camions el delegat del govern a l’Ebre, Xavier Pallarès, com a solució immediata. El delegat ha insistit a reclamar al Ministeri de Foment que inverteixi a construir una autovia que serveixi com a via ràpida alternativa i gratuïta a l’N-340 i a l’AP-7, i descarta així crear un tercer carril.
Les mesures de bonificacions, tant a vehicles pesants com lleugers, estaran actives fins al venciment de la concessió de l’AP-7. En el cas del tram entre Alacant i Tarragona serà el 31 de desembre de 2019. Per compensar Abertis, la concessionària de l’autopista, l’Estat preveu aportar fins a 41 milions d’euros fins l’any 2021.